Vláknina

Vláknina je důležitá těžko stravitelná složka potravin. Je tvořena dvěma podsložkami: rozpustnou (pektiny, inulin) a nerozpustnou vlákninou (celulosa, hemicelulosa).

Vlákniny je v práškové Maně 5,4 g na porci a v Mana Drinku 4,3 g na porci.

Rozpustná vláknina má schopnost absorbovat vodu, bobtnat a v trávicím traktu fermentuje, proto může být zdrojem energie. Zpomaluje vyprazdňování žaludku, snižuje resorpci tuku a cholesterolu a působí jako prebiotikum, tedy jako potrava pro probiotické bakterie prospěšné pro lidský organismus (zlepšení trávení, imunity). Schopnost vázat vodu, neboli bobtnat způsobuje zvětšení objemu hmoty v žaludku, což  vyvolává pocit sytosti (1).Zdrojem rozpustné vlákniny ve výrobcích Mana jsou beta-glukany z ovesné vlákniny,  arabská guma a další minoritní zdroje.

Nerozpustná vláknina funguje mechanicky. Čistí naše střeva a váže na sebe molekuly vody. Dochází tím k rychlejší průchod tráveniny střevem a účinnému odstranění vylučovaných látek, což zkracuje dobu styku potenciálně nebezpečných látek se střevním traktem (1, 2). Zdrojem nerozpustné vlákniny ve výrobcích Mana jsou ovesné celulosy a hemicelulosy, nerozpustná část ovesných beta-glukanů, xanthanová guma a také další minoritní zdroje. Vláknina obsažená v potravině snižuje glykemický index celé potraviny, reguluje absorpci glukosy, čímž se snižuje spotřeba inzulinu (3). Dle studii uvedených v článku Aune 2011 (4) vyplývá, že zvýšené dávky přijímané vlákniny mohou působit preventivně proti rakovině tlustého střeva. Doporučený denní příjem vlákniny je dle EFSA je 25 g/den pro zajištění normální funkce střev (5).

Prášková Mana i Mana Drink obsahují beta-glukany, které přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi. Tohoto příznivého účinku je dosaženo při konzumaci alespoň 3 g beta-glukanů denně. V Produktech Mana je beta-glukanů ještě více. V Mana Drinku 6,5 g a u práškové Many dokonce 9,5 g v denní dávce.

Zdroje informací:

  1. Carbohydrates in human nutrition. Report of a Joint FAO/ WHO Expert Consultation. FAO Food and Nutrition Paper No. 66 Food and Agriculture Organization of the United Nations: Rome 1998. on-line: http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e00.htm
  2. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. Report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. WHO Technical Report Series No. 916 World Health Organization: Geneva 2003. on-line: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/42665/1/WHO_TRS_916.pdf
  3. Goff, H. Douglas, et al. "Dietary fiber for glycaemia control: Towards a mechanistic understanding." Bioactive Carbohydrates and Dietary fiber (2017) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212619817300128
  4. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fiber1 EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA), EFSA 2010, online: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2010.1462/epdf

Klinická studie:

  1. Aune, Dagfinn, et al. "Dietary fiber, whole grains, and risk of colorectal cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies." Bmj 343 (2011): d6617, online: https://www.bmj.com/content/343/bmj.d6617